fbpx

חישוב ROI בפרסום ממומן ואורגני – כך תמדדו הצלחה:

ROI

כידוע לכם, כאשר משקיעים בפרסום, בין אם מדובר בפרסום ממומן או אורגני, חשוב לחשב את ה- ROI – התשואה (ההחזר) על ההשקעה (כמו גם את יחס ההמרה).

מדידת ה-ROI מאפשרת לנו להבין האם המאמצים השיווקיים שלנו נושאים פרי, ומסייעת לנו בקבלת החלטות לעתיד.

במאמר זה, נסביר כיצד ניתן לחשב ROI עבור פרסום ממומן ואורגני באמצעות דוגמאות, נתייחס לסוגים של מחשבוני ROI, ונספק טיפים שימושיים למדידת הצלחה.

בואו נצא לדרך (:


מעבר בקליק:

מה זה ROI?

במילים פשוטות, ROI מודד כמה כסף הרווחנו או הפסדנו.

חישוב ה-ROI חיוני לעסקים מכיוון שהוא מאפשר:

1. הערכת הצלחת מאמצי השיווק- על ידי מעקב אחר ה-ROI, ניתן לזהות אילו אסטרטגיות פרסום מניבות את התוצאות הטובות ביותר.

2. קבלת החלטות מבוססות נתונים – נתוני ROI יעזרו לכם להקצות משאבים ביעילות ולבצע התאמות בתקציב הפרסום במידת הצורך.

3. השוואה בין ערוצי שיווק – חישוב ה-ROI מאפשר השוואה בין ביצועים של ערוצי פרסום /שיווק שונים, כגון פרסום ממומן מול אורגני.

 

מדוע חשוב למדוד ROI בפרסום?

מטבעות עם עצים מעל

דמיינו שאתם זורעים זרעים. אתם משקיעים זמן, אנרגיה ומים כדי לטפח את הגינה, אבל אם לא תעקבו אחרי הצמיחה, איך תדעו אם הזריעה הייתה כדאית? 

אותו הדבר נכון גם בפרסום. 

מעקב אחר ה-ROI מאפשר לכם להבין האם אתם מקבלים תמורה הולמת להשקעה שלכם. על ידי ניתוח הנתונים, תוכלו לראות מה עובד ומה לא, וכך לשפר את אסטרטגיית הפרסום שלכם לאורך זמן.

 

במה תלוי ה-ROI?

ה- ROI אינו רבוע ומשתנה בהתאם למספר משתנים:

♦ עלויות ההשקעה הראשוניות.

♦ ההכנסות שנובעות מההשקעה.

♦ משך הזמן שנלקח בחשבון.

♦ גורמים חיצוניים כמו מצב השוק ורמת התחרות.

 

האם ROI ו-ROAS זה אותו דבר? השוואה:

לא, ROI ו-ROAS הם שני מדדים שונים, אך שניהם משמשים למדידת יעילות קמפיינים שיווקיים.

ROI (ראשי תיבות של Return on Investment) הוא החזר על ההשקעה שלכם.

ROAS (ראשי תיבות של Return on Ad Spend) הוא החזר על הוצאות הפרסום.

ההבדל העיקרי בין ROI ל-ROAS הוא ש-ROI לוקח בחשבון את כל ההוצאות של העסק, בעוד ש-ROAS מתמקד רק בהוצאות הפרסום.

הנה טבלה שמסבירה על ההבדלים:

מדד

הגדרה:

מה לוקח בחשבון:

מתי להשתמש?

(ROI (Return on Investment

 

החזר על ההשקעה

כל ההוצאות של העסק

לקבל תמונה כוללת של היעילות של העסק

(ROAS (Return On Advertising Spend

 

החזר על הוצאות הפרסום

רק את הוצאות הפרסום

למדוד את יעילות קמפיין פרסום ספציפי

הסיבה לכך היא שה-ROI לוקח בחשבון גם את עלויות הייצור, המשלוח והשיווק של המוצרים שלכם, בעוד שה-ROAS מתמקד רק בעלות הפרסום.

 

מתי להשתמש בכל מדד?

  • ROI: מומלץ להשתמש ב-ROI כאשר רוצים לקבל תמונה כוללת של היעילות של העסק.
  • ROAS: מומלץ להשתמש ב-ROAS כאשר רוצים למדוד את יעילות קמפיין פרסום ספציפי.
 

חישוב ROI בפרסום ממומן:

ROI

בפרסום ממומן, אתם משלמים עבור הצבת המודעות שלכם בפלטפורמות שבהן קהל היעד שלכם נמצא. 

זה יכול להיות כל דבר – מפייסבוק ואינסטגרם ועד לחיפוש גוגל ואתרי חדשות. המדידה של הצלחה כאן תהיה תלויה ביעדים שלכם.

אם אתה רוצה להגביר את המכירות, תוכל לעקוב אחר מספר ההמרות שנוצרו מהקמפיין. מדדים מועילים נוספים כוללים קליקים, חשיפות ומעורבות הקהל (engagement).

כאשר עושים פרסום ממומן, מתייחסים לממומן ברשתות החברתיותלממומן בגוגל ועוד. לכל אחד מסוגי הקידום הממומן יש מודל תשלום ייחודי.

הנה כמה מהמודלים הנפוצים ביותר:

  • עלות לקליק (PPC): במודל זה, משלמים על כל פעם שמישהו לוחץ על המודעה שלכם.
  • עלות אלף חשיפות (CPM): במודל זה, משלמים על כל אלף פעמים שהמודעה שלכם מוצגת.
  • עלות לרכישה (CPA): במודל זה, משלמים רק כאשר משתמש מבצע רכישה בעקבות הקליק על המודעה.
 
 

אחרי אלו מדדים אתם צריכים לעקוב בממומן לחישוב ה-ROI?

כדי לחשב את ה-ROI בפרסום ממומן, עלינו לעקוב אחר המדדים הבאים:

♦ עלות לליד (CPL) – העלות הממוצעת לרכישת ליד (לקוח פוטנציאלי).

♦ עלות לרכישה (CPA) – העלות הממוצעת לרכישת לקוח בפועל.

♦ שיעור ההמרה – אחוז המבקרים באתר שהפכו ללקוחות משלמים.

♦ ערך חיי הלקוח (CLV) – הרווח הממוצע שלקוח מייצר לאורך כל תקופת ההתקשרות עם העסק.

 
 

נוסחת חישוב ROI בפרסום ממומן:

כדי לחשב את ה-ROI של פרסום ממומן, צריך להשתמש בנוסחה הבאה:

 ROI = [(רווח כולל – עלות פרסום) רווח כללי / עלות פרסום * 100%.

בואו נפרק את הנוסחה:

רווח: הסכום הכולל שהרווחתם מהפרסום הממומן. זה יכול להיות הכנסות ממכירות, פניות חדשות או כל יעד אחר שהצבתם לעצמכם.

עלות פרסום: הסכום הכולל ששילמתם על הפעלת הפרסומות.

התוצאה המתקבלת היא אחוז התשואה על ההשקעה.

 
 

דוגמאות לחישוב ROI - עסקים גדולים, בינוניים וקטנים:

מחשבון שבודק החזר על השקעה

♣ דוגמא לעסקים גדולים:

חברה משקיעה 50,000 ₪ בקמפיין שיווקי מקוון. בעקבות הקמפיין, החברה רושמת מכירות בסך 100,000 ₪. הוצאות התפעול השוטפות של הקמפיין מסתכמות ב-10,000 ₪.

נתחיל בחישוב הרווח הנקי:

100,000 ₪ (הכנסות) – 10,000 ₪ (הוצאות תפעול) – 50,000 ₪ (עלות הקמפיין) = 40,000 ₪  

נמשיך לחישוב ה-ROI:

40,000: 50,000 כפול 100 = 80

במקרה זה, ה-ROI של הקמפיין הוא 80%. המשמעות היא שהחברה הרוויחה 80 ₪ עבור כל 1 ₪ שהשקיעה.

 

♣ דוגמא לעסקים בינוניים:

נניח שחברה השקיעה 10,000 ש"ח בקמפיין פרסום וכתוצאה מכך הרוויחה 15,000 ש"ח.

ROI = ((15,000 – 10,000) / 10,000) x 100 = 50%

כלומר, הקמפיין הניב תשואה של 50% על ההשקעה.

 

♣ דוגמה לעסקים קטנים:

נניח שהשקעתם 1,000 ₪ בפרסום ממומן בפייסבוק והצלחתם למכור 10 מוצרים בעקבות הפרסום, במחיר כולל של 2,000 ₪.

נתחיל בחישוב הרווח = 2,000 ₪ (הכנסות ממכירות) – 1,000 ₪ (עלות פרסום) = 1,000 ₪, ונמשיך בחישוב ה- ROI:

(1,000 ₪ / 1,000 ₪) * 100% = 100%.

במקרה הזה, ה-ROI שלכם הוא 100%, כלומר הרווחתם שקל על כל שקל שהשקעתם. אבל רגע, לא תמיד זה יהיה כל כך פשוט.

 
 

איזה גורמים נוספים עליכם לקחת בחשבון?

חישוב ROI בפרסום ממומן (כמו גם בשיווק אורגני), הוא לא מדע מדויק. ישנם כמה גורמים נוספים שיש לקחת בחשבון:

♦ עלות נסתרות: חוץ מעלות הפרסום עצמו, צריך לקחת בחשבון גם את הזמן והמשאבים שהשקעתם ביצירת התוכן הממומן, מעקב אחרי ביצועים ואופטימיזציה של הקמפיין.

♦ זמן החזר: לא תמיד תראו תוצאות מהפרסום הממומן באופן מיידי. ייתכן שלוקח זמן ללקוחות פוטנציאליים להכיר את המותג שלכם ולהפוך ללקוחות משלמים.

♦ מטרות שונות: ROI לא תמיד נמדד רק בכסף. ייתכן שהמטרה שלכם היא להגדיל את החשיפה למותג או ליצור לידים חדשים. במקרה כזה, צריך לקבוע מראש איך תמדדו את ההצלחה.

 

חמישה טיפים למדידת הצלחה בפרסום ממומן:

  1.  הגדירו יעדים ברורים – קבעו יעדים מדידים וברי השגה עבור מאמצי הפרסום שלכם, כדי שתוכלו לעקוב אחר ההתקדמות ולבצע התאמות בהתאם.
  2. תשתמשו בכלי מעקב – הטמיעו כלי מעקב כגון Google Analytics כדי לאסוף נתונים על ביצועי הפרסום שלכם.
  3. תנתחו את הנתונים – בצעו ניתוח תקופתי של נתוני ה-ROI וערכו התאמות באסטרטגיית הפרסום בהתאם לתובנות שהתקבלו.
  4. מבחני A/B – השתמשו במבחני A/B כדי לבחון גרסאות שונות של מודעות, דפי נחיתה ואלמנטים אחרים, במטרה לשפר את הביצועים.
  5. קחו בחשבון את הטווח הארוך – בעת חישוב ROI, קחו בחשבון את הערך לטווח הארוך של לקוחות, ולא רק רווחים מיידיים.
 
 

השוואה בין ROI בפרסום ממומן ובאורגני:

ROI - החזר על השקעה

בדרך כלל, בטווח הקצר קל יותר להשיג ROI גבוה יותר, כלומר תשואה חיובית על ההשקעה, בפרסום ממומן יותר מאשר בפרסום אורגני.

הסיבה לכך היא שבפרסום ממומן ניתן לכוון את המודעות שלכם לקהל יעד ספציפי ולעקוב אחר התוצאות באופן מדויק

 כמו כן, קידום אורגני הוא תהליך ארוך יותר, בין אם זה קידום האתר בגוגל או יצירת קהילה ברשתות החברתיות. 

 

חישוב ROI בשיווק אורגני:

שיווק אורגני מתמקד בניהול דפים עסקיים בפלטפורמות החברתיות, שכולל יצירת תוכן איכותי ומושך, וכן  מתייחס גם לקידום האתר בגוגל באופן טבעי, שכולל כתיבת מאמרים לבלוג, ניתוח נתונים, בדיקת מהירות האתר ועוד.

המדידה של הצלחה כאן תהיה לטווח ארוך יותר מפרסום ממומן.

ברשתות החברתיות, כמו בפרסום ממומן בפייסבוק למשל, ניתוח ה-ROI יכלול את עלות ההשקעה בכתיבת הפוסטים וניתוח הנתונים (כלומר, בניהול הדף – אם אתם עושים את זה לבד עליכם לחשב זאת לפי זמן וכמות הרווח שלכם פר שעה), רמת מעורבות, תנועה אורגנית לאתר והשארת פרטים.

 

איך מעריכים ROI בקידום אורגני לאתר - קידום האתר בגוגל?

♦ העלות של מאמצי הקידום האורגני (כולל שכר של אנשי מקצוע, כלי SEO ועלויות תוכן)

♦ מעקב אחר תנועה אורגנית לאתר: ניתן להשתמש בכלים כמו Google Analytics כדי לעקוב אחר כמות התנועה לאתר שלכם המגיעה מתוצאות חיפוש אורגניות. ניתן לנתח נתונים כמו כמות המבקרים, זמן שהייה באתר ושיעור הקליקים (CTR) כדי להבין כיצד SEO משפיע על התנהגות המשתמשים באתר.

תוכלו להשוות נתונים אלה לאורך זמן כדי לראות האם קידום אורגני מביא לעלייה בתנועה.

♦ מעקב אחר לידים ומכירות: ניתן להגדיר מטרות ב-Google Analytics כדי לעקוב אחר מספר הלידים והמכירות המגיעים מתוצאות חיפוש אורגניות. נתונים אלה יכולים לעזור לכם להבין את הערך הכספי של קידום אורגני.

♦ שימוש בכלי ניתוח SEO: ישנם מספר כלים זמינים שיכולים לעזור לכם לעקוב אחר ביצועי SEO ולמדוד את החזר ההשקעה. כלים אלה יכולים לספק לכם מידע על מילות המפתח שדרכן משתמשים מגיעים לאתר שלכם, ועל המיקום שלכם בדפי תוצאות החיפוש.

נציין:

  • ROI בפרסום אורגני הוא מדד יחסי ולא מדויק.
  • ישנם גורמים רבים שיכולים להשפיע על ביצועי SEO, וקשה לבודד את ההשפעה של SEO בלבד.
  • חשוב להציב מטרות ברורות וריאליסטיות לפני תחילת קמפיין SEO.
 
 

מהו מחשבון ROI ומהם 2 הסוגים העיקריים שלו?

מחשבון ROI

מחשבון ROI מאפשר להשוות בין אפשרויות השקעה שונות, גם כאשר הן נבדלות במאפייניהן. 

למשל, ניתן להשוות בין קמפיין פרסום דיגיטלי לבין השקעה בציוד חדש. אמנם מדובר בשני סוגים שונים של השקעות, אך ה- ROI הוא מכנה משותף המאפשר לבחון את הרווחיות היחסית שלהן.

שני הסוגים העיקריים של מחשבונים לחישוב ROI:

1. מחשבוני ROI ייעודיים לשיווק דיגיטלי – מחשבונים אלו מיועדים לחישוב ה-ROI של מסעות פרסום ופעילויות שיווק דיגיטלי. הם מאפשרים הזנת נתונים ספציפיים יותר כמו מספר הקליקים, עלות לקליק, שיעור המרה ועוד, ומספקים ניתוח מפורט יותר של ביצועי הקמפיין. לדוגמא – tzedek.

2. מחשבוני ROI כלליים – אלו מחשבונים המאפשרים חישוב ROI בסיסי על ידי הזנת נתוני הכנסות והוצאות. הם מתאימים לחישוב ROI עבור השקעות שונות, כולל השקעות עסקיות והשקעות פיננסיות. לדוגמא – aspose או calculator.

 

שני הסוגים העיקריים של מחשבונים לחישוב ROI:

מחשבון ROI מאפשר להשוות בין אפשרויות השקעה שונות, גם כאשר הן נבדלות במאפייניהן. 

למשל, ניתן להשוות בין קמפיין פרסום דיגיטלי לבין השקעה בציוד חדש. אמנם מדובר בשני סוגים שונים של השקעות, אך ה- ROI הוא מכנה משותף המאפשר לבחון את הרווחיות היחסית שלהן.

שני הסוגים העיקריים של מחשבונים לחישוב ROI:

1. מחשבוני ROI ייעודיים לשיווק דיגיטלי – מחשבונים אלו מיועדים לחישוב ה-ROI של מסעות פרסום ופעילויות שיווק דיגיטלי. הם מאפשרים הזנת נתונים ספציפיים יותר כמו מספר הקליקים, עלות לקליק, שיעור המרה ועוד, ומספקים ניתוח מפורט יותר של ביצועי הקמפיין. לדוגמא – tzedek.

2. מחשבוני ROI כלליים – אלו מחשבונים המאפשרים חישוב ROI בסיסי על ידי הזנת נתוני הכנסות והוצאות. הם מתאימים לחישוב ROI עבור השקעות שונות, כולל השקעות עסקיות והשקעות פיננסיות. לדוגמא – aspose או calculator.

 

מגבלות של מחשבון ROI:

התעלמות מגורמי סיכון:

מחשבון ROI מתמקד בתשואה הצפויה של השקעה, אך לעיתים מתעלם מהסיכונים הכרוכים בה. השקעות מסוימות עלולות להיות מסוכנות יותר מאחרות, גם אם התשואה הפוטנציאלית שלהן גבוהה.

התמקדות בטווח הקצר: 

חישוב ROI לעיתים נוטה להתמקד בתוצאות מיידיות ולא בוחן את ההשפעות ארוכות הטווח של השקעה. ייתכנו מצבים שבהם השקעה מסוימת אינה מניבה תשואה גבוהה בטווח הקצר, אך עשויה להיות משתלמת לאורך זמן.

 

טיפים לשימוש יעיל במחשבון ROI:

מעקב שוטף אחר נתונים:

כדי להפיק את המרב ממחשבון ROI, יש לעקוב באופן רציף אחר ההכנסות והעלויות הקשורות לכל השקעה. ככל שהנתונים יהיו מדויקים ומעודכנים יותר, כך התובנות שיתקבלו יהיו אמינות יותר.

 שילוב שיקולים נוספים בקבלת החלטות:

אף על פי שROI הוא מדד חשוב, אסור שהוא יהפוך לשיקול הבלעדי כאשר אתם מקבלים החלטות עסקיות. קחו בחשבון גורמים נוספים כמו מידת הסיכון, השפעות ארוכות טווח, התאמה לאסטרטגיה הכוללת של העסק ועוד.


לסיכום:

חישוב ה- ROI הוא פעולה שכל בעל עסק חייב לדעת לעשות. 

חישוב ה- ROI אינו תהליך מסובך, אך חשוב שתזכרו שמעבר לנוסחה הבסיסית, יש גורמים נוספים שצריך לקחת בחשבון, לפני שתקבלו החלטה על פעולות עסקיות להמשך. 

מקווים שה- ROI שלכם מחייך, גם כרגע, וגם לטווח הארוך, בהצלחה (:


שאלות ותשובות נפוצות:

ש. האם חשוב לחשב ROI עבור כל השקעה?

ת. לא תמיד חובה לחשב ROI עבור כל השקעה, אך זה כלי בעל ערך רב שיכול לעזור לך לקבל החלטות השקעה מושכלות יותר ומדד פשוט להשוואה בין תשואות של השקעות שונות.

עם זאת, חשוב לציין ש-ROI אינו המדד היחיד שיש לקחת בחשבון בעת קבלת החלטות השקעה. גורמים נוספים שיש לקחת בחשבון כוללים את סובלנות הסיכון שלך, את ההשקעות והיעדים הפיננסיים לטווח הארוך שלך, וכן את הנזילות של ההשקעה.

 

ש. באיזו תדירות מומלץ לחשב ROI?

ת. תדירות חישוב ה-ROI תלויה בסוג ההשקעה ובמטרות שלך. עבור השקעות קצרות טווח, ייתכן שתרצו לחשב את ה-ROI על בסיס קבוע, כגון מדי חודש או רבעון. עבור השקעות לטווח ארוך, ייתכן שיהיה מספיק לחשב את ה-ROI אחת לחצי שנה או שנה.

 

ש. מה קורה אם הROI של השקעה מסוימת הוא שלילי?

ת. אם ה-ROI של השקעה מסוימת הוא שלילי, המשמעות היא שהפסדתם כסף בטווח הקצר. ייתכן שזה בגלל שהערך של ההשקעה ירד, או שהיא לא ייצרה את ההכנסה שציפיתם לה.

חשוב לנתח את הסיבות ל-ROI השלילי ולנקוט בצעדים מתאימים.

 

ש. השקעות בתחומים שונים?

ת. ניתן להשוות ROI של השקעות בתחומים שונים, אך חשוב לעשות זאת בזהירות. הסיבה לכך היא שסוגים שונים של השקעות נושאים סיכונים ותגמולים שונים.

 

ש. מהו ROI טוב?

ת. התשובה תלויה בתעשייה, בסוג ההשקעה ובגורמים רבים אחרים. באופן כללי, ROI של 7% ומעלה נחשב טוב עבור השקעות סולידיות יחסית, בעוד השקעות בסיכון גבוה יותר עשויות לדרוש ROI גבוה בהרבה כדי להיחשב כדאיות.

 

ש. מתי כדאי לחשב ROI?

ת. מומלץ לחשב ROI לפני קבלת החלטות השקעה משמעותיות, וכן באופן שוטף כדי לעקוב אחר הביצועים של ההשקעות הקיימות שלכם.

 

ש. האם יש מגבלות לשימוש ב- ROI?

ת. כן, ROI לא מביא בחשבון את הערך של כסף על פני זמן, ולא תמיד משקף גורמים "רכים" יותר כמו מוניטין המותג או שביעות רצון הלקוחות. לכן, חשוב להשתמש ב-ROI כחלק ממערך רחב יותר של מדדים ושיקולים.

מעקב שוטף אחר נתונים:

כדי להפיק את המרב ממחשבון ROI, יש לעקוב באופן רציף אחר ההכנסות והעלויות הקשורות לכל השקעה. ככל שהנתונים יהיו מדויקים ומעודכנים יותר, כך התובנות שיתקבלו יהיו אמינות יותר.

 שילוב שיקולים נוספים בקבלת החלטות:

אף על פי שROI הוא מדד חשוב, אסור שהוא יהפוך לשיקול הבלעדי כאשר אתם מקבלים החלטות עסקיות. קחו בחשבון גורמים נוספים כמו מידת הסיכון, השפעות ארוכות טווח, התאמה לאסטרטגיה הכוללת של העסק ועוד.


 

# המאמר נכתב על ידי ירין כהן ועד סיברוני, מומחים לפרסום ממומן בפייסבוק מזה 4 שנים.

 

עוד מהבלוג שלנו

פרסום בפייסבוק (קמפיין בפייסבוק) לעסקים קטנים – המדריך המלא:

כל מה שעסקים קטנים צריכים לדעת לפני פרסום בפייסבוק:

שיווק דיגיטלי לעסקים – איך לוקחים את העסק ליעד הבא?

שיווק דיגיטלי – המפתח להצלחה בעידן המודרני:

שיווק אורגני בפייסבוק – קידום העסק בפייסבוק בחינם:

איך עושים שיווק אורגני בפייסבוק?

כמה עולה פרסום בגוגל – תקציב לקמפיין ממומן בגוגל:

כמה כסף צריך להשקיע בפרסום ממומן בגוגל?

יחס המרה – מה נחשב לטוב ואיך משפרים?

יחס המרה: איך מחשבים, מה נחשב ליחס טוב ואיך ניתן לשפר אותו:

איך עושים מחקר מילות מפתח בצורה נכונה?

מה זה מחקר מילות מפתח? מה החשיבות שלו ואיך עושים אותו נכון?

פרסום בפייסבוק (קמפיין בפייסבוק) לעסקים קטנים – המדריך המלא:

כל מה שעסקים קטנים צריכים לדעת לפני פרסום בפייסבוק:

שיווק דיגיטלי לעסקים – איך לוקחים את העסק ליעד הבא?

שיווק דיגיטלי – המפתח להצלחה בעידן המודרני:

שיווק אורגני בפייסבוק – קידום העסק בפייסבוק בחינם:

איך עושים שיווק אורגני בפייסבוק?

כמה עולה פרסום בגוגל – תקציב לקמפיין ממומן בגוגל:

כמה כסף צריך להשקיע בפרסום ממומן בגוגל?

יחס המרה – מה נחשב לטוב ואיך משפרים?

יחס המרה: איך מחשבים, מה נחשב ליחס טוב ואיך ניתן לשפר אותו:

איך עושים מחקר מילות מפתח בצורה נכונה?

מה זה מחקר מילות מפתח? מה החשיבות שלו ואיך עושים אותו נכון?
דילוג לתוכן