fbpx

פרסום ממומן | מה זה PPC\ CPC ואיך מחשבים אותו בקלות?

CPC הוא ראשי תיבות של Cose Per Click, שמשמעותו בעברית היא עלות לקליק בודד. זה סכום הכסף שמשלם מפרסם עבור כל פעם שמישהו לוחץ על המודעה שלו באינטרנט.

פרסום דיגיטלי זה עולם ומלואו, מלא בראשי תיבות שנזרקים באוויר כאילו מדובר בשפת סתרים.

PPC ו-CPC (עלות לקליק) הם שני מונחים נפוצים בעולם השיווק הדיגיטלי, אך לעתים קרובות קיימת אי-הבנה לגבי ההבדלים ביניהם. 

בואו נבחן לעומק כל אחד מהמונחים הללו ונראה כיצד הם יכולים לעזור לכם בשיווק העסק.

 

קפיצה בקליק:


מהו PPC?

PPC, או תשלום לפי קליק (Pay-Per-Click), הוא מודל פרסום מקוון שבו תשלמו רק כשמישהו לוחץ על המודעות שלכם

מודל זה מקובל בפרסום ממומן בגוגל, בפייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, יוטיוב, טיקטוק ועוד. 

במידה ואתם משווקים את העסק באופן אורגני, מודל זה אינו רלוונטי. 

מהו CPC?

CPC, או עלות לפי קליק (Cost-Per-Click), הוא הסכום שאתם משלמים על כל קליק על המודעה שלכם במסגרת קמפיין  PPC.

העלות לקליק הממוצעת משתנה בהתאם לגורמים כמו איכות המודעות, תחרות ביטויי המפתח, סוג העסק ועוד.

לפעמים משתמשים במונחים PPC  ו-CPC לאותה כוונה, אך כעת אתם יודעים שנכון יותר להשתמש ב-PPC כשם כולל למודל התשלום, וב-CPC כסכום הספציפי שמשולם עבור כל לחיצה.

 

CPC - איך זה עובד?

המחיר לכל קליק נקבע על ידי מכרז תחרותי (ממש כמו מכירה פומבית) בין מפרסמים המתמודדים על אותן מילות מפתח או אותם קהלי יעד.

מפרסמים מגדירים את התקציב שלהם ואת הקהל שהם רוצים להגיע אליו, ואז הם מציעים מחיר שהם מוכנים לשלם עבור כל לחיצה. 

הפלטפורמה מציגה את המודעות למפרסמים שהציעו את המחיר הגבוה ביותר, תוך התחשבות בגורמים נוספים (כמו רלוונטיות לקהל היעד ואיכות המודעות).

למה CPC חשוב?

 

CPC הוא מדד חשוב להערכת הביצועים של קמפיינים פרסומיים.

הוא יאפשר לכם:

למדוד את האפקטיביות של מודעות: CPC נמוך מצביע על כך שמודעה רלוונטית ומושכת משתמשים ללחוץ עליה. CPC גבוה יכול להצביע על בעיות בניסוח המודעה או בטרגוט קהל היעד.

לקבוע תקציבים: על ידי הערכת ה-CPC הממוצע עבור מילות מפתח, תוכלו לקבוע כמה עליכם להשקיע כדי להשיג את יעדי הקמפיין שלכם.

להשוות ביצועים: השוואת ה-CPC בין מילות מפתח, קהלים ופלטפורמות שונות יכולה לעזור למפרסמים לזהות הזדמנויות לשיפור.

 

השוואה בין CPC, CPM ו- CTR:

מונח:

פירוש:

תשלום:

PPC (Pay Per Click)

תשלום לפי לחיצה

המפרסם משלם בכל פעם שמישהו לוחץ על המודעה שלו.

CPM (Cost Per Mille)

מחיר לכל אלף חשיפות

המפרסם משלם בכל פעם שמוצגת המודעה שלו אלף פעמים.

CTR (Click Through Rate)

שיעור הקליקים

לא מודל תשלום, אלא יחס בין מספר החשיפות למספר הקליקים על המודעה. גבוה יותר מעיד על מודעה אפקטיבית יותר.


מה מייחד את מודל התשלום PPC?

בשונה מפרסום ממומן בפייסבוק, שם תשלמו לפי  CPM (עלות לאלף חשיפות), במודל PPC תשלמו רק עבור קליקים בפועל על המודעה שלכם.

באופן זה, גם אם המודעה שלכם בגוגל קיבלה 1000 חשיפות, אתם לא תשלמו עד שלא יקליקו על המודעה.

 

איך מחשבים CPC?

חישוב ה-CPC  תלוי בפלטפורמת הפרסום. 

עם זאת, הנוסחה הבסיסית לחישוב CPC היא:

CPC = סך ההוצאה על הקמפיין / סך מספר הקליקים.

נחלק את השימוש בעלות לקליק לשניים – פרסום בגוגל ופרסום בפייסבוק.

 

CPC בפרסום ממומן בגוגל + דוגמא:

בגוגל, בשונה מפייסבוק כאמור, אתם בוחרים ביטויי מפתח בהתבסס על העלות לקליק שלהם וביחס לתקציב שלכם.

למשל, אם התקציב שלכם מוגבל, ואתם רואים שהעלות לקליק של ביטוי שאתם רוצים להשתמש בו גבוהה, יהיה עליכם לשקול להשתמש בביטוי אחר, ארוך וממוקד יותר.

 

דוגמא לחישוב CPC בקמפיין בגוגל:  

נניח שאתם מפרסמים חנות נעליים מקוונת ורוצים להפעיל קמפיין ממומן בגוגל. אתם בוחרים מילות מפתח רלוונטיות,  למשל – "נעלי ריצה לגברים" וקובעים הצעת מחיר מקסימלית לקליק של 2 ש"ח.

  • תרחיש 1: גולש מחפש "נעלי ריצה לגברים" בגוגל. המודעה שלכם מוצגת בראש תוצאות החיפוש,בכל שעות היממה,  והגולש מקליק עליה.
  • תחריש 2: התקציב שהקצבתם לא מספיק, ולכן גוגל לא יציג את המודעות שלכם בביטוי המפתח הספציפי הזה בכל שעות היממה, או לחלופין לא יציג את המודעות שלכם בראש תוצאות החיפוש.  
  • תרחיש 3: העלות המקסימלית שקבעתם – של 2 ₪ נמוכה מדי, והמודעות שלכם כלל לא נחשפות בביטוי המפתח הספציפי הזה (אתם גם לא תשלמו כי לא ילחצו על המודעה).
 

בעת כתיבת המאמר העלות לקליק הממוצעת לביטוי "נעלי ריצה לגברים" עומדת על 1.95 ש"ח , אך נתון זה משתנה מעת לעת ובין כלי ניתוח אחד למשנהו:

# מתוך Ubersuggust.


מה משפיע על מיקום המודעות מלבד העלות לקליק?

בנוסף לעלות ללחיצה (CPC), מספר גורמים נוספים משפיעים על מודל התשלום PPC ועל התוצאות שתקבלו מקמפייני הפרסום שלכם:

1. איכות המודעה:

מודעה איכותית ורלוונטית לחיפוש של הגולש ותציג תוכן איכותי תגרום לגולשים ללחוץ עליה יותר, מה שיכול להוביל לשיפור באיכות הדירוג ועלויות נמוכות יותר.

2. מיקוד הקהל:

מיקוד מדויק ימנע מהמודעות שלכם להופיע בחיפושים לא רלוונטיים, וכך יחסוך לכם כסף על קליקים מיותרים.

3. תחרותיות מילות המפתח:

ככל שתחרותיות מילות המפתח גבוהה יותר, כך תצטרכו לשלם יותר עבור כל קליק.

תוכלו לחשוב על להשתמש במילות מפתח ארוכות יותר (Long-tail keywords) או במילות מפתח ספציפיות יותר, שיכולות להיות פחות תחרותיות ולכן זולות יותר..

4. פלטפורמת הפרסום:

עלויות הפרסום יכולות להשתנות בין פלטפורמות פרסום שונות, כגון גוגל אדס, פייסבוק או יוטיוב

5. ניהול קמפיינים:

ניהול הקמפיין, הכולל מעקב אחר ביצועים, ביצוע התאמות ושימוש בכלי ניתוח נתונים, יכול להוביל לשיפור בתוצאות הקמפיין ולעלויות נמוכות יותר.

 

CPC בפרסום ממומן בפייסבוק:

עלות לקליק בפרסום ממומן בפייסבוק

 

בפייסבוק, לעומת גוגל, אם הוצאתם עד כה 300 ₪ על קמפיין פרסום וקיבלתם 70 קליקים, אז העלות לקליק הממוצעת שלכם היא 4.2 ₪ (300:70).

העלות לקליק בפייסבוק מחושבת אוטומטית ולכן לא תצטרכו לחשב אותה בעצמכם, אך חשוב שתבינו מה מרכיב את המחיר המוצג.

נסו בדוגמא הבאה למשל, בהתבסס על הנוסחה לחישוב CPC, להבין כמה תקציב יצא עד כה על שתי סדרות המודעות הבאות:

הנתונים שיש לנו הם ה-CPC וכמות הקליקים, ולכן לקבלת התקציב שיצא עד כה נכפיל ביניהם.

# תוכלו לקרוא כאן עוד על ההבדלים שבין שיווק העסק בפייסבוק ובגוגל.

אופטימיזציה לפי CPC בקמפיין ממומן בפייסבוק:

אלו הדברים החשובים ביותר בהם עליכם להתרכז כאשר אתם מנתחים עלות לקליק בקמפיין בפייסבוק:

  • בתחום – אם נניח אתם עורכי דין שעושים פרסום בפייסבוק, אסור לכם להשוות את העלות לקליק שלכם עם מפרסם אחר שמוכר מטבחים. כל תחום והעלות לקליק הממוצעת שלו. לד', בתחום עריכת הדין, העלות ללחיצה הסבירה הממוצעת עומדת על 4-8 ₪ (אך גם כאן – תלוי מה תחום ההתמחות שלכם – עו"ד נזיקין עם עלות לקליק שונה מעו"ד תעבורה למשל).
  • בתקופה (הזמן שעבר) – אתם צריכים לעשות אופטימיזציה בתדירות גבוהה (אנו למשל ב-Sivro Digital עושים אותה בכל יום), אך כאשר אתם מבצעים שינויים דרסטיים עליכם להתחשב בתקופה ארוכה (כחודש) ולא רק על יום האתמול.
  • בתפוקה – יכול להיות שה-CPC יהיה נמוך, אך לא יגיעו לידים רלוונטיים, ולהפך. יכול להיות CPC גבוה עם הרבה לידים איכותיים. תעשו שינויים בהתאם.
  • סרטון/ תמונה – ברוב המקרים, עלות לחיצה של סרטון תהיה נמוכה יותר מעלות לחיצה של תמונה.
  • ביחס – אם העלות לקליק של מודעה אחת היא 6 ₪, אך שאר המודעות עומדות על 2 ₪ לקליק, כנראה שהמודעה שהוציאה 6 ₪ פחות מושכת אנשים ויהיה עליכם לשקול לכבות/ להחליף אותה.
 

טיפים לשיפור CPC בקמפיינים ממומנים:

בחירת מילות מפתח:

  • בחרו מספר מילות מפתח רלוונטיות למוצרים או השירותים שלכם.
  • צרו קבוצות מודעות נפרדות לכל קבוצת מילות מפתח.
  • הגדירו הצעת מחיר מקסימלית לקליק (CPC) לכל קבוצת מודעות.


אל תשכחו את המטרות: 

זכרו, לא תמיד צריך להסתכל רק על מספר הקליקים ועל העלות שלהם. התאימו את ה-CPC למטרות הפרסום שלכם ולגורמים הנוספים שצוינו לעיל.


נתחו נתונים:

  • עקבו אחר מדדי הביצועים של כל קבוצת מודעות, כולל CPC, שיעור הקליקים (CTR), יחס ההמרה (Conversion Rate) ועלויות רכישה.
  • השוו את הביצועים של קבוצות מודעות שונות זו לזו.
  • זיהו קבוצות מודעות עם CPC גבוה יחסית או שיעור המרה נמוך.
  • נתחו את הסיבות לכך (לדוגמה, מילות מפתח לא רלוונטיות, מודעות לא אטרקטיביות, קהל יעד לא ממוקד).
  • בצעו התאמות בהתאם לצורך, כגון שינוי הצעות המחיר, שיפור המודעות או הרחבת קהל היעד.


שפרו את ה-CPC שלכם:

ה-CPC הוא לא גזירת גורל! שימוש בתמונות מרתקות, כותרות קולעות וכיוונון קהל מדויק יכולים להפחית את העלות של כל הקלקה.

 

עובדות חשובות על CPC:

המילה "FCATS", כלומר עובדות בתוך זכוכית מגדלת

 

1. ה-CPC אינו תמיד קבוע: בניגוד למה שאנשים רבים חושבים, ה-CPC אינו סכום קבוע שנקבע מראש. למעשה, הוא נקבע במכירה פומבית בזמן אמת, בהתאם למספר גורמים, כגון איכות המודעה, תחרותיות מילות המפתח ורלוונטיות המודעה לחיפוש של הגולש.

2. מיקוד מדויק יכול להוזיל את ה-CPC: ככל שתמקדו יותר את המודעות שלכם לקהל ספציפי, כך סביר להניח שתשלמו פחות עבור כל קליק.

משתי סיבות:  א. ייתכן וביטוי המפתח פחות תחרותי ולכן העלות לקליק שלה תהיה נמוכה יותר. ב. קהל יותר ספציפי ילחץ יותר על המודעות שלכם, מה שיוביל לעלות לקליק נמוכה יותר (זוכרים? עלות לקליק = תקציב לחלק למספר הקליקים).

3. שימוש במילות מפתח שליליות יכול לחסוך כסף: בממומן בגוגל, מילות מפתח שליליות הן מילים או ביטויים שאתם רוצים למנוע מהמודעות שלכם להופיע עבורן בחיפושים. שימוש נכון במילות מפתח שליליות יכול למנוע מהמודעות שלכם להופיע בחיפושים לא רלוונטיים, וכך לחסוך לכם כסף על קליקים מיותרים.

4. אין CPC מושלם: מה שנחשב כ-CPC "טוב" משתנה מאוד בהתאם לתחום העיסוק שלכם ולמטרות הקמפיין. מחיר גבוה יותר לקליק עשוי להיות מוצדק אם הוא מוביל למכירות גדולות!

5. אופטימיזציה מתמשכת:

  • כחלק מהאופטימיזציה שאתם עושים, עליכם לבדוק את ה- CPC – זהו תהליך מתמשך וניתן לשינוי. 
  • חשוב לבצע בדיקות באופן קבוע ולנתח את התוצאות כדי לשפר את הביצועים של קמפיינים ממומנים לאורך זמן.
 

כלים לניתוח עלות לקליק (CPC):

להלן מספר כלים פופולריים לניתוח עלות לקליק (CPC):

Ahrefs.

Ubersuggest.

SEMrush.

 

לסיכום:

לסיכום, CPC הוא מדד חשוב בפרסום ממומן, אך הוא אינו מדד פשוט כפי שרבים חושבים. 

הבנת הגורמים המשפיעים על ה-CPC וביצוע אופטימיזציה מתמשכת של קמפייני הפרסום שלכם יכולים לעזור לכם להפיק את המרב מהשקעתכם ולשפר את התוצאות.


יכול לעניין אתכם עוד

פרסום ממומן בפייסבוק

קמפיין מומן בגוגל

מה זה אופטימיזציה ואיך לבצע אותה.

איך לקדם את האתר שלכם בגוגל (SEO).

בהצלחה 🙂

 

עוד מהבלוג שלנו

פרסום בפייסבוק (קמפיין בפייסבוק) לעסקים קטנים – המדריך המלא:

כל מה שעסקים קטנים צריכים לדעת לפני פרסום בפייסבוק:

שיווק דיגיטלי לעסקים – איך לוקחים את העסק ליעד הבא?

שיווק דיגיטלי – המפתח להצלחה בעידן המודרני:

שיווק אורגני בפייסבוק – קידום העסק בפייסבוק בחינם:

איך עושים שיווק אורגני בפייסבוק?

כמה עולה פרסום בגוגל – תקציב לקמפיין ממומן בגוגל:

כמה כסף צריך להשקיע בפרסום ממומן בגוגל?

יחס המרה – מה נחשב לטוב ואיך משפרים?

יחס המרה: איך מחשבים, מה נחשב ליחס טוב ואיך ניתן לשפר אותו:

איך עושים מחקר מילות מפתח בצורה נכונה?

מה זה מחקר מילות מפתח? מה החשיבות שלו ואיך עושים אותו נכון?

פרסום בפייסבוק (קמפיין בפייסבוק) לעסקים קטנים – המדריך המלא:

כל מה שעסקים קטנים צריכים לדעת לפני פרסום בפייסבוק:

שיווק דיגיטלי לעסקים – איך לוקחים את העסק ליעד הבא?

שיווק דיגיטלי – המפתח להצלחה בעידן המודרני:

שיווק אורגני בפייסבוק – קידום העסק בפייסבוק בחינם:

איך עושים שיווק אורגני בפייסבוק?

כמה עולה פרסום בגוגל – תקציב לקמפיין ממומן בגוגל:

כמה כסף צריך להשקיע בפרסום ממומן בגוגל?

יחס המרה – מה נחשב לטוב ואיך משפרים?

יחס המרה: איך מחשבים, מה נחשב ליחס טוב ואיך ניתן לשפר אותו:

איך עושים מחקר מילות מפתח בצורה נכונה?

מה זה מחקר מילות מפתח? מה החשיבות שלו ואיך עושים אותו נכון?
דילוג לתוכן